Teaching strategies based on a competency approach to reading comprehension

Authors
  • Sandra Ramirez Huamani

    Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú
    Author
  • Wilson Marcos Ortiz-Treviños

    Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú
    Author
  • Rodolfo Eloy Tolentino Escarcena

    Universidad César Vallejo, Lima - Perú
    Author
Keywords:
Teaching strategies, reading comprehension, communicative competence, reading
Abstract

The objective of the study was to determine the relationship between teaching strategies based on a competency approach and reading comprehension in students of an educational institution in Lima. The methodology used was non-experimental, correlational, census. Two tests were applied: one for reading comprehension and another for teaching strategies. The sample consisted of 70 students. The results showed that there is no relationship between the literal, inferential and critical levels of reading comprehension and teaching strategies based on a competency approach. After performing the Kolgomorov test, it was found that
both constructs did not follow a normal distribution, obtaining a Spearman’s Rho correlation coefficient of 0.24. For the inferential level of reading comprehension, it was also found that there was no significant correlation with teaching strategies, with a Spearman’s Rho coefficient of 0.153. Finally, regarding the critical level of reading comprehension, again no significant correlation was found with the teaching strategies, obtaining a Spearman’s Rho coefficient of 0.113. 

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Sandra Ramirez Huamani, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú

    Sandra Ramírez Huamaní, docente de comunicación con 12 años de experiencia en el sector educativo de educación básica regular, con estudios de maestría concluidos, con dominio del inglés básico,
    certificada en uso de TICS para el aprendizaje, certificada en dominio del currículo basado en el enfoque por competencias. ORCID: 0000-0002-3016-9590

  2. Wilson Marcos Ortiz-Treviños, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima - Perú

    Magister en Filosofía por la Facultad de Letras y CC.HH. (Universidad Nacional Mayor de San Marcos), licenciado en Educación UNMSM, en la especialidad de Filosofía, Tutoría y CC.SS. Doctorando en Historia – Facultad de Ciencias Sociales – UNMSM; Examinador para PHILOSOPHY y TOK para el Programa del Diploma, Bachillerato Internacional, diplomado en Interculturalidad y Políticas Públicas por el Ministerio de Cultura de Perú y la Universidad Ricardo Palma, past Director de Servicios Académicos en la Universidad Nacional Intercultural de la Selva Central Juan Santos Atahualpa (UNISCJSA), past Director y docente de la Escuela de Educación en UNISCJSA, docente del Pre y Posgrado de la Facultad de Educación – UNMSM. ORCID: 0000-0002-1892-3490

  3. Rodolfo Eloy Tolentino Escarcena, Universidad César Vallejo, Lima - Perú

    Licenciado en Educación (2012) por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Segunda Especialidad en Educación Artística con mención en Danza (2021) por la Escuela Nacional Superior de Folklore José María Arguedas. Magíster en Educación Superior (2020) con mención en Docencia e Investigación en Educación Superior. Doctorando en Educación (2021) por la Universidad San Ignacio de Loyola. Catedrático de Universidad Católica Sedes Sapientiae, Universidad San Ignacio de Loyola, Universidad César Vallejo. Especialista en metodología, pedagogía y comunicación. ORCID: 0000 0003-2480-5869

Cover Image
Downloads
Published
2025-09-05
Section
Artículos
License

Copyright (c) 2025 FIDES ET RATIO

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

How to Cite

Teaching strategies based on a competency approach to reading comprehension. (2025). FIDES ET RATIO, 30(30), Pág. 47 - 72. https://doi.org/10.55739/fer.v29i29.173