Understanding of texts and previous knowledge. Shadow and meaning areas

Authors
  • Israel Acosta Gómez

    , Universidad José Martí de Sancti Spíritus, Cuba.
    Author
  • Elia Mercedes Escanaverino Fernández

    , Universidad José Martí de Sancti Spíritus, Cuba
    Author
  • Fidel Cubillas Quintana

    , Universidad José Martí de Sancti Spíritus
    Author
Keywords:
Reading and understanding, ability, meaning, activities, sensitivity, strategy
Abstract

Understanding is a process by which we originate meanings by understanding a text, and where the receiver begins by recognizing the auxiliary words and signs, depending on the context, the characteristics of the text and the communicative situation that arises, and then endow with meaning to the text. Consequently, the objective is to propose a teaching-learning strategy that, depending
on the design of teaching activities, enhances the understanding of the poetic text based on cognitive, reflexive and strategic meta essences. A qualitative-quantitative methodology is used based on a participatory observation, where the researcher participates in the problem or situation to be analyzed; live experiences in first person and that is an advantage when it comes to understanding the subjects of the research. From this, a teaching-learning strategy is obtained as a practical result for the understanding of poetic texts in the Pre-University Language and Literature class.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Israel Acosta Gómez, , Universidad José Martí de Sancti Spíritus, Cuba.

    Licenciado en Educación, especialidad Español y Literatura. Prof. Instructor e Investigador de temas concernientes a la Didáctica de la lengua y la literatura (lectura y comprensión), así como de la creatividad. Labora en la Departamento de Educación Infantil de la Facultad de Ciencias Pedagógicas. Posee un postgrado en Docencia Universitaria y es Maestrante en Ciencias Pedagógicas.

  2. Elia Mercedes Escanaverino Fernández, , Universidad José Martí de Sancti Spíritus, Cuba

    Licenciada en Educación, especialidad Lenguas Extranjeras. Prof. Titular Investigadora de temas referidos a la educación Comparada y sobre metodología de la expresión oral. Labora en el Departamento de Educación a Distancia (EaD) y en el Departamento de Pedagogía-
    Psicología. Es Doctora en Ciencias Pedagógicas.

  3. Fidel Cubillas Quintana, , Universidad José Martí de Sancti Spíritus

    Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Prof. Titular Investigador de temas relativos a la educación y la didáctica. Labora en el Centro de Estudios sobre Educación (Cecess) y el Departamento de Pedagogía-Psicología. Posee un postgrado en Pedagogía-Psicología.

Cover Image
Downloads
Published
2020-03-30
Section
Artículos
License

Copyright (c) 2020 FIDES ET RATIO

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

How to Cite

Understanding of texts and previous knowledge. Shadow and meaning areas. (2020). FIDES ET RATIO, 19(19), Pág. 125 - 151. https://fidesetratio.ulasalle.edu.bo/index.php/fidesetratio/article/view/85