Antisocial behaviors and automatic thoughts in school children of Peru

Authors
  • Oriana Rivera

    , Vicerrectorado de Investigación Universidad César Vallejo, Lima-Perú Universidad Norbert Wiener-Lima-Perú
    Author
  • Fernando Joel Rosario Quiroz

    , Escuela de Psicología Universidad César Vallejo, Lima-Perú
    Author
  • Santiago M. Benites

    , Vicerrectorado de Investigación Universidad César Vallejo, Lima-Perú
    Author
  • Erik Roger Pérez Vásquez

    , Escuela de Psicología Universidad César Vallejo, Lima-Perú
    Author
Keywords:
Antisocial behavior, criminal behavior, cognitive distortions, high school students, automatic thoughts
Abstract

The objective of the study was to identify the correlation between antisocialcriminal behavior and automatic thoughts in a sample of 355 high school students from the district of Comas, Lima (Peru) under a non-experimental design of transectional-correlational type and the application of the validated versions of the Questionnaire (AD) Antisocial-criminal behaviors and the Inventory of
Automatic Thoughts. The typing of 7 types of automatic thoughts was carried out according to the theoretical framework proposed and the empirical evidence. Finally, a significant mid-level correlation was found between antisocial-criminal behaviors and types of automatic thinking: guilt, interpretation of thought, filtering, fallacy of change and catastrophic vision. These results will allow the development of preventive strategies more appropriate to the school context and the early detection of antisocial behaviors that affect their development.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Oriana Rivera, , Vicerrectorado de Investigación Universidad César Vallejo, Lima-Perú Universidad Norbert Wiener-Lima-Perú

    Doctora en Salud Pública, Gestión Pública y Maestrías en Epidemiología y Salud Pública. Reconocida como investigadora en el Registro Nacional de ciencia, Tecnología y de innovación tecnológica-RENACYT(Perú) . Evaluadora externa de programas de Estudio de nivel Superior universitario por el Sistema Nacional de evaluación acreditación y certificación de la calidad educativa del SINEACE.

  2. Fernando Joel Rosario Quiroz, , Escuela de Psicología Universidad César Vallejo, Lima-Perú

    Psicólogo educativo con mención en problemas de aprendizaje y Psicología escolar por la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Docente universitario Universidad César Vallejo Universidad de Lima.

  3. Santiago M. Benites, , Vicerrectorado de Investigación Universidad César Vallejo, Lima-Perú

    Doctor en Ciencias Biomédicas. Master in Sciences. Cursos de especialización en Italia, España, Cuba, USA. Editor científico de revistas indexadas. Miembro de comité científico de revistas indexadas en México y Venezuela.

  4. Erik Roger Pérez Vásquez, , Escuela de Psicología Universidad César Vallejo, Lima-Perú

    Maestrante en psicología educativa de la Universidad César Vallejo, miembro del staff de psicología de la I.E.P. Saco Oliveros, con experiencia en la redacción de artículos científicos en norma APA reconocido por la MCA Business & Postgraduate School.

Cover Image
Downloads
Published
2019-09-30
Section
Artículos
License

Copyright (c) 2019 FIDES ET RATIO

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

How to Cite

Antisocial behaviors and automatic thoughts in school children of Peru. (2019). FIDES ET RATIO, 18(18), Pág. 111 - 132. https://fidesetratio.ulasalle.edu.bo/index.php/fidesetratio/article/view/95

Most read articles by the same author(s)