Puebla-Morelos case study: emotional response of the September 19 earthquake.

Authors
  • Gabriela Velázquez Valencia

    , Universidad La Salle Puebla, Puebla-México
    Author
  • Maricela Sánchez Espinoza

    , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México
    Author
  • María del Rocio Mariscal Mendoza

    , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México
    Author
  • Manuel Nuño Bustamente

    , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México
    Author
  • Victoria Eugenia Sánchez Vega

    , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México
    Author
Keywords:
Earthquake, Emotions, Response
Abstract

The results of the emotions generated during the earthquake of September 19, 2017 are presented. People affected by the earthquake were interviewed to determine the way in which they emotionally responded to this event; two in-depth interviews were applied, considering the Metepec region, Puebla and the Axochiapan area, Morelos. The methodology used was a case study on people from the Puebla and Morelos regions. The results confirm emotions such as fear, crying, uneasiness, fear, anguish, sadness, as well as problems with physical condition and the impossibility of acting quickly in case of emergencies since they live from informal commerce, however, their religious communities create a network of support that leads them to face problems.

Downloads
Download data is not yet available.
Author Biographies
  1. Gabriela Velázquez Valencia, , Universidad La Salle Puebla, Puebla-México

    Maestra en Educación por la UPAEP, Lic. en Pedagogía por la UPAEP, Catedrática de la Universidad La Salle Puebla desde 2004.

  2. Maricela Sánchez Espinoza, , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México

    Doctora en Educación, Directora del Departamento de Investigación de la Universidad La Salle Puebla, Académica en los Posgrados de la Universidad La Salle Puebla.

  3. María del Rocio Mariscal Mendoza, , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México

    María del Rocío Mariscal Mendoza. Profesora de Educación Primaria. Licenciada en Pedagogía.
    Licenciada en Matemáticas y Maestra en Educación Superior. Asesor Técnico Pedagógico en la Secretaría de Educación Pública del Estado de Puebla, México, desde el año 1991.
    Catedrática de la Universidad La Salle Puebla en la Licenciatura en Psicopedagogía y en las Licenciaturas en Educación. Integrante del grupo de Investigación en la Licenciatura en Psicopedagogía.

  4. Manuel Nuño Bustamente, , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México

    Profesor de la Licenciatura en Psicopedagogía de la Universidad La Salle Puebla, Área de análisis de datos cualitativos y cuantitativos.

  5. Victoria Eugenia Sánchez Vega, , Universidad La Salle Puebla, Puebla- México

    Lic. en Psicopedagogía por la Universidad La Salle Puebla. Especialidad en Desarrollo Humano por el Instituto Humanista de Psicoterapia Gestalt. Mtra. en Educación Humanista por el Instituto de Psicoterapia Gestalt. Subdirectora de la Lic. en Psicopedagogía de la Universidad La Salle Puebla. Integrante del Grupo de Investigación de la Lic. en Psicopedagogía de la Universidad La Salle Puebla.

Cover Image
Downloads
Published
2020-09-30
Section
Artículos
License

Copyright (c) 2020 FIDES ET RATIO

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

How to Cite

Puebla-Morelos case study: emotional response of the September 19 earthquake. (2020). FIDES ET RATIO, 20(20), Pág. 61 - 73. https://fidesetratio.ulasalle.edu.bo/index.php/fidesetratio/article/view/73

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.